Emma de Barcelona, primera abadesa del monestir de Sant Joan de les Abadesses - (Ampliar) Elefants enfrontats. Capitell de la capçalera del monestir - (Ampliar) Homes amb el cap en comú estirant-se les barbes. Capitell de la capçalera del monestir - (Ampliar) Capitell. Restes del claustre romànic del monestir - (Ampliar) Capitell. Restes del claustre romànic del monestir - (Ampliar) Capitell. Restes del claustre romànic del monestir - (Ampliar) Capitell. Restes del claustre romànic del monestir - (Ampliar) Capella barroca dels Dolors. Detall - (Ampliar) Capella barroca dels Dolors. Pietat, obra de Josep Viladomat i Massanas - (Ampliar) Retaule de Sant Agustí. Sant Agustí - (Ampliar) Retaule de Sant Agustí. Orants Retaule de Santa Maria la Blanca, 1343. Detall - (Ampliar) Capçalera del monestir. Capitell - (Ampliar) Restes del claustre romànic. Capitell - (Ampliar) Restes del claustre romànic. Capitell - (Ampliar) La capella barroca dels Dolors Ponç de Monells, abat de Sant Joan i bisbe de Tortosa, constructor de l'església, 1150 - (Ampliar) Pòrtic de Sant Mateu. Detall de la porta - (Ampliar) |
Sant Joan de les Abadesses El monestir de Sant Joan de les Abadeses.
Fundat el 885 i consagrat el 887, fins a l'any 945 va ser l'únic monestir femení de Catalunya. És un monument declarat bé cultural d'interès nacional. Vista exterior de la capçalera del monestir de Sant Joan de les Abadesses - (Ampliar) Té un senzill claustre d'estil gòtic, iniciat el 1442 pels artistes Joan de Bar i Joan de Girard, i conserva quatre arcades de l'anterior claustre romànic, visibles en un mur del claustre gòtic. Entre l'església i el claustre trobem la capella dels Dolors, o del Santíssim, d'època barroca, amb cúpula i elements decoratius del tallista Josep Moretó, l'obra del qual (1710) va ser continuada pel seu germà Jacint (1714). S'hi conserva una notable talla de la Pietat, obra de Josep Viladomat i Massanas. Conjunt escultòric romànic del Davallament o del Santíssim Misteri, tallat el 1250 - (Ampliar)
Destaca sobre tot el conjunt escultòric que presideix l'absis major, anomenat el Davallament, tallat el 1250 i considerat com una de les mostres més destacades del romànic català. El retaule es coneix també amb el nom del Santíssim Misteri, atès que el 1426 es van trobar unes restes incorruptes a l'interior d'un reliquiari amagat en el cap de Crist, relíquies que varen ser cremades el 1936. Sepulcre gòtic de l'abat Miró de Tagamanent, del 1345 - (Ampliar) A la façana dels Dolors hi ha diversos esgrafiats. Tota la superfície de la façana de la capella que dóna al passeig del Comte Guifré, és arrebossada amb esgrafiats. Degut al lloc humit i obac on es troba està molt malmesa i en força mal estat. Encara es pot veure que l'esgrafiat est` format per diferents sanefes, una més ampla que està situada sota el teulat, alternant amb les finestres rodones; a sota una d'estreta i després alternant amb les finestres grosses. Els dibuixos dels esgrafiats ocupen molta superfície i sota de cada finestra hi ha un motiu d'estil diferent a tota la resta. A sota es torna a repetir la sanefa més estreta i després a tota la resta de la paret fins aproximadament un metre de terra hi ha un esgrafiat uniforme. Capella dels Dolors o del Santíssim, d'època barroca, amb cúpula i elements decoratius dels tallistes Josep i Jacint Morató. Notable talla de la Pietat, obra de Josep Viladomat i Massanas - (Ampliar)
També es conserva l'antic palau abacial, del segle XV, actualment Oficina de Turisme. Ja al segle XX, la important restauració iniciada per Puig i Cadafalch i completada entre 1948-1963 per Raimon Duran i Reynals, ha tornat a l'edifici el caràcter primitiu que tenia després de la restauració de 1428. Mecanisme del rellotge de l'església - (Ampliar)
Existeix una matraca de fusta (2) que consta d'un total de nou martells repartits entre tres espais. El seu funcionament es fa mitjançant una corda la qual a través d'una corriola articula la roda on es troben els martells de fusta, que al desnivellar-se piquen al damunt de les taules de fusta també tot provocant el soroll. La seva ubicació sota la teulada del campanar a l'aire lliure i el seu desús han provocat un avançat deteriorament. Concretament manca un dels martells. Claustre gòtic del monestir - (Ampliar) Història del monestir de Sant Joan de les Abadeses. El monestir de Sant Joan de les Abadesses va ser una fundació personal del comte Guifré el Pilós, que el 885 creà un nou cenobi prop del Monestir de Santa Maria de Ripoll, per a una comunitat de monges benedictines. La primera abadessa va ser Emma, filla de Guifré. El 1017 la comunitat va ser dissolta, amb l'acusació de dur una vida disbauxada, que la llegenda relaciona amb el mític comte Arnau. S'hi va instaurar una comunitat de canonges, fins que el monestir va ser cedit a l'abadia benedictina de Sant Víctor de Marsella, que hi tornà a instal·lar una comunitat de monges (1098). Retaule de la Passió, Mort, Resurrecció i Ascensió de Crist de Sant Joan de les Abadesses, al Museu Episcopal de Vic. Autor Germà Garcia Fernández. Arxiu Fotogràfic Centre Excursionista de Catalunya - (Ampliar) Amb tot, els canonges, sota la protecció del bisbe de Vic i de la regla agustiniana reeixiren a instal·lar-s'hi definitivament el 1114 i hi restaren fins al 1484. D'aquesta data fins al 1581, el monestir fou regit per bisbes i cardenals forasters i el 1592, el Papa Climent VIII, en suprimir les canòniques regulars agustines de Catalunya i Rosselló, l'erigí en col·legiata secular, i suprimida pel Concordat de 1856. L'església romànica, que perdura en part refeta després del terratrèmol de 1428, fou renovada a partir de 1130 i consagrada el 1150. Retaule gòtic de Sant Agustí - (Ampliar) La restauració de l'església, iniciada per Puig i Cadafalch i completada el 1948-63 per R. Duran i Reynals, sota els auspicis de Jaume Espona, va retornar a l'edifici el caràcter primitiu que tenia després de la restauració del 1428. Entre els anys 1992 i 2000 s'han restaurat la totalitat de les cobertes i s'ha consolidat l'estructura del claustre. La capella dels Dolors, construcció barroca del segle XVIII, va ser totalment refeta els anys cinquanta sota la direcció de l'arquitecte R. Duran i Reynals, gràcies al mecenatge de J. Espona i Brunet. Va ser inaugurada l'últim diumenge d'agost de 1955. Els esgrafiats són l'únic element de la capella que ha sofert una greu degradació. Retaule de Santa Maria la Blanca (1343) i pila baptismal - (Ampliar) Bibliografia
Notes ------Article i reportatge fotogràfic de l'església romànica del segle XII. ------Article i reportatge fotogràfic del museu i de la col·lecció d’obres que van des del segle VIII fins el XX. (Imatges base capçalera: Viquipèdia)
|
Escut no oficial de Sant Joan de les Abadesses. Situació del municipi de Sant Joan de les Abadesses dins la comarca del Ripollès
Detall de la capçalera del monestir - (Ampliar) Elefants enfrontats. Capitell de la capçalera del monestir - (Ampliar) Claustre gòtic del monestir - (Ampliar) Capitell. Restes del claustre romànic del monestir - (Ampliar) Capitell. Restes del claustre romànic del monestir - (Ampliar) Capitell. Restes del claustre romànic del monestir - (Ampliar) Retaule de Sant Agustí. Orants - (Ampliar) Sepulcre gòtic de l'abat Miró de Tagamanent. 1345. Detall - (Ampliar) Sepulcre gòtic de l'abat Miró de Tagamanent. 1345. Detall - (Ampliar) Retaule de Santa Maria la Blanca, 1343. Detall - (Ampliar) Retaule de Santa Maria la Blanca, 1343. Detall - (Ampliar) Capçalera del monestir. Capitell - (Ampliar) Restes del claustre romànic. Capitell - (Ampliar) Imatge en una fornícula al claustre del monestir - (Ampliar) La capella barroca dels Dolors Portal del transsepte - (Ampliar) Pòrtic de Sant Mateu - (Ampliar) |
CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice | © Fèlix Xunclà/Assumpció Parés |