Capitell procedent de Sant Pere de Rodes. Segle XII. Museu d'Art de Girona - (Ampliar) Capitell procedent de Sant Pere de Rodes. Segle XII. Museu d'Art de Girona - (Ampliar) Capitell procedent de Sant Pere de Rodes. Segle XII. Museu d'Art de Girona - (Ampliar) Capitell procedent de Sant Pere de Rodes. Segle XII. Museu d'Art de Girona - (Ampliar) Imatge de Sant Pere, procedent de Sant Pere de Rodes, a l'església de Port de la Selva. Imatge entre 1889 i 1916, d'autor desconegut. Arxiu Fotogràfic Centre Excursionista de Catalunya - (Ampliar) Plànol de Sant Pere de Rodes. Nivell 1. Església i claustre inferior - (Ampliar) Plànol de Sant Pere de Rodes. Nivell 2. Claustre superior i plaça - (Ampliar) Plànol de Sant Pere de Rodes. Nivell 3. Sobreclaustre i les dependències externes - (Ampliar) Relleu de l'aparició de Crist ressucitat. Fragment de la portada, obra del Mestre de Cabestany. Rèplica a la galilea de l'església. Original al Museu Marés de Barcelona - (Ampliar) Decoració zoomòrfica del basament d'una columna del claustre superior - (Ampliar) Entrada al monestir de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Campanar del Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Campanar del Sant Pere de Rodes. Detall - (Ampliar) La torre del monestir de Sant Pere de Rodes, des del claustre superior - (Ampliar) Capitell del claustre superior - (Ampliar) El claustre superior de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Capitell del claustre superior - (Ampliar) El claustre superior de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) El claustre superior de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Detall del capitell anomenat dels monjos, al claustre superior de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Campanar de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) L'entrada al celler - (Ampliar) La volta del celler - (Ampliar) L'entrada al celler - (Ampliar) Edificació del celler sobre la roca viva - (Ampliar) Nau de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Capitell de la nau de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) La Biblia de Sant Pere de Rodes. Miniatura de la portada del Llibre de Josuè. Bibliothèque Nationale de France La Biblia de Sant Pere de Rodes. Miniatura del foli 5r del volum 2. Bibliothèque Nationale de France - (Veure la pàgina sencera) La Biblia de Sant Pere de Rodes. Elies i el carro de foc. Volum 2 fol. 48r. Bibliothèque Nationale de France - (Veure la pàgina sencera) Arqueta hispano-àrab. Segles IX-X. Procedent de Sant Pere de Rodes. Museu d'Art de Girona. Fotografia Baldiri Barat, gentilesa de l'autor - (Ampliar) Pintura mural amb representació d'un lleó. Segle XI. Claustre inferior - (Ampliar) Claustre inferior - (Ampliar) Pintura mural amb escena de la Crucifixió. Segle XI. Claustre inferior - (Ampliar) Pintura mural amb escena de la Crucifixió. Segle XI. Claustre inferior - (Ampliar) Accés al claustre superior des de l'església - (Ampliar) Detall de construcció amb opus spicatum - (Ampliar) Accés a les dependències monacals des del claustre superior - (Ampliar) Claustre superior - (Ampliar) El campanar des del claustre superior - (Ampliar) Capitell anomenat del monjos. Detall. Claustre superior - (Ampliar) La Mediterrània des de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) El conjunt romànic de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) El cap de Creus des de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Capçalera de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) |
Monestir de Sant Pere de Rodes Història del monestir.
L'orígen del monestir es perd en el temps i en les llegendes. S'especula la seva fundació per monjos que desembarcaren a la zona amb les restes de sant Pere i altres sants, amb la comesa de custodiar-les per no ser profanades per les hordes bàrbares que amenaçaven d'atacar Roma. Passat el perill, el papa Bonifaci IV hauria ordenat construir el temple. Nau de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) L’inici de l’esplendor del monestir se situa a partir del segle X, quan un noble anomenat Tassi i el comte Gausfred d’Empúries s’interessaren per Sant Pere de Rodes (1). El monestir rebé grans donacions de terres per part seva i aconseguí preceptes i privilegis dels papes i dels reis francs, com el que el 944 el convertí en abadia. Fragment del testament de Ponç Dalmau en el que elegeix sepultura a Sant Pere de Rodes i al qual llega diversos béns. Ca. 1100. Biblioteca Nacional de Catalunya - (Veure'l sencer)
La consolidació del poder i el màxim prestigi de l’abadia de Rodes és entorn dels segles XII i XIII, moments en els que era un dels centres de poder espiritual, polític i econòmic més importants, capaç d’ampliar de forma important les seves dependències i de fer obres de gran valor artístic com la portalada del Mestre de Cabestany (2).
Els primers indicis de decadència cal situar-los a partir del segle XIV, generats per diverses causes, entre les quals els conflictes bèl·lics i les epidèmies que van afectar directament l’Empordà. En aquest moment el sistema feudal, i també l’orde benedictina, comencen a entrar en crisi. Monestir de Sant Pere de Rodes. Fotografia presa entre 1889 i 1916. Autor desconegut. Arxiu Fotogràfic Centre Excursionista de Catalunya - (Ampliar)
Tot i això, l’abadia continuà patint atacs i saqueigs per part de tropes franceses i bandolers (3). El 1798
els monjos van decidir abandonar definitivament el monestir i instal·lar-se a Vilasacra. El 1818 es van traslladar
de nou, aquest cop a Figueres. Poc temps després es produí la definitiva extinció de la comunitat de monjos benedictins de Sant Pere de Rodes, amb la desamortització de 1835 i la subsegüent liquidació dels seus béns. Entrada a l'església i campanar de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Arquitectura i dependències del monestir.
Al capdamunt de la serra de Verdera s'aixeca un dels conjunts monumentals més interessants per conèixer el món medieval. En aquest espai es reuneixen tres elements que representen els puntals de la societat feudal: els que resen, al monestir de Sant Pere de Rodes; els que produeixen, al poblat de Santa Creu, i els que lluiten, al castell de Verdera. Celler de Sant Pere de Rodes. A la part baixa, entrades a la zona més antiga - (Ampliar) 1. Celler. Segles XVII-XVIII.
Es tracta d’un edifici de tres plantes que es construí sobre estructures més antigues. Els dos pisos superiors
es devien reservar a magatzems i habitatges de pagesos i criats. Les habitacions conservades a la planta baixa devien servir de rebost i cellers. L’interior és construït amb voltes i arcades que separen els diferents espais, a l’extrem sud s’observa l’aprofitament arquitectònic de la roca mare de la muntanya. Cal relacionar la construcció de tot l’edifici amb el gran moment d’expansió de la vinya que visqué el cap de Creus a partir del segle XVII. (Veure plànol) Església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) 2. Església. Segles X-XI.
La datació de l’església és encara avui un tema de debat entre els historiadors. Una hipòtesi explica que les obres es podrien haver iniciat al final del segle X, de manera que l’any 1022, única data de consagració de la que es disposa, no indicaria que l’església fos acabada, sinó que només
se n’hauria consagrat la capçalera. L’acabament del temple se situaria cap a mitjan segle XI. Les dificultats existents en la datació de l’església venen donades per la poca documentació existent i la gran
originalitat arquitectònica, que la converteix en un edifici únic en el món medieval. (Veure plànol) Relleu de l'Agnus Dei, del Mestre de Cabestany. Fragment de l'antiga portada de marbre, actualment al Museu Marés, Barcelona. A la galilea se n'exhibeix una rèplica - (Ampliar) 3. Atri o galilea. Segle XI.
L’element més destacat de la galilea, construïda poc després que l’església i a l’extrem occidental
d’aquesta, fou la desapareguda portalada de marbre que el taller del Mestre de Cabestany hi esculpí a mitjan segle XII. La portalada fou espoliada al començament del segle XIX i avui la majoria de les peces es troben escampades en museus i col·leccions d’arreu del món. Al monestir només queden dos petits fragments a la part inferior de la porta i també es poden contemplar dues còpies de relleus al mur de tramuntana de la sala. Al costat de les còpies de la portalada, unes restes murals que representen l’escut comtal d’Empúries recorden la funció de panteó nobiliari que exercí la galilea. (Veure plànol) Nau de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) 4. Nau. Segles X-XI.
Tant l’arquitectura com la decoració dels capitells de l’església de Sant Pere de Rodes mostren una expressa voluntat de recordar construccions d’època romana. La volta de canó de la nau central, de 16 metres d’alçada, és sostinguda per un poderós sistema de pilars i columnes que esdevé l’element
més singular de la seva arquitectura. Capçalera de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) 5. Capçalera. Segles X-XI.
La capçalera és formada per tres absis de planta semicircular: els laterals dedicats als apòstols Pau i
Andreu i el central a Sant Pere. L’absis central és una construcció complexa, amb cripta i deambulatoris.
L’obertura quadrangular que s’obre al terra del presbiteri era el reconditori, destinat a guardar les relíquies que atreien els pelegrins. Aquesta zona fou una de les que va patir més durant els anys d’abandonament del monestir. Pintura mural a la girola de l'església - (Ampliar) 6. Girola o deambulatori. Segles X-XI.
La girola és el passadís que volta l’espai del presbiteri i era utilitzada pels pelegrins per retre culte a les relíquies que es trobaven a l’espai del reconditori. A l’extrem oriental del deambulatori hi ha una petita absidiola, al sostre de la qual es pot observar una pintura mural que mostra una escena on apareixen uns personatges nimbats. En cadascun dels murs d’accés a la girola i a la cripta trobem un arcosoli funerari, possiblement dedicat als
enterraments de Tassi, el gran impulsor del monestir al segle X, i d’Hildesind, el seu fill i primer abat de
Sant Pere de Rodes. (Veure plànol) Cripta de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) 7. Cripta. Segles X-XI.
L’espai estava relacionat amb el culte a les relíquies. La planta anular recorda un deambulatori i la situació, sota el presbiteri, afavoria la consideració de lloc sacratíssim. Arquitectònicament, la cripta fou
una construcció necessària per salvar el desnivell del terreny i poder construir l’absis de l’església. Al mur occidental, potser l’única resta conservada de l’església anterior a l’actual, trobem una columna
adossada amb forma de palmera que aconsegueix sostenir el sostre de l’espai i també el pes de totes les estructures superiors. (Veure plànol) El claustre inferior - (Ampliar) 8. Claustre inferior. Segle XI.
Es tracta d’un claustre molt primitiu, que es descobrí en les excavacions de 1989. L’espai tenia quatre galeries porticades al voltant d’un pati trapezoïdal. En arribar el segle XII, l’esplendor i la prosperitat del monestir van fer que aquest claustre es considerés insuficient i es decidís construir-ne un de més gran. El claustre superior - (Ampliar) 9. Claustre superior. Segle XII.
El claustre, que va formar part de les importants obres d’ampliació del monestir al segle XII, actualment es troba pràcticament reconstruït. Gairebé no queda res d’original perquè els capitells i les columnes van ser espoliats, amb el consegüent enderrocament dels murs de les galeries. Durant el segle XX s’hi van fer dues intervencions de reconstrucció i, seguint el criteri de voler imitar l’obra original, les bandes sud i est foren reconstruïdes el 1973, mentre que les dues galeries restants es van refer l’any 1997 utilitzant materials diferents dels originals. L'anomenat capitell dels monjos del claustre superior - (Ampliar) 10. Sala capitular. Segle XII.
A la sala capitular, l’abat despatxava assumptes importants per al govern del monestir i també es reunia amb la comunitat de monjos. Estava situada a la banda de llevant del claustre, l’entrada original era per la porta central del mur, i compartia l’edifici amb altres espais importants per a la vida quotidiana com ara el dormitori dels monjos, al pis superior. Refetor de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) 11. Refetor. Segle XII.
Era la sala destinada a menjador comunitari, situada al costat sud del claustre. S’hi accedeix per una porta amb llinda i timpà, sobre la qual destaca un òcul. L’interior de la sala del refetor és cobert per una volta apuntada i envoltat de finestres de vessant interior. L’espai era compartit amb la cuina, situada al sector de ponent, on hi havia una porta, avui tapiada, que comunicava amb els horts. Les dimensions de l’espai del menjador demostren que la comunitat de Sant Pere de Rodes gairebé no superà mai la vintena de monjos. La porteria del monestir - (Ampliar) 12. Porteria. Segles X-XII.
La porteria, delimitada al nord per la base de la torre del campanar i al sud per la de la torre de defensa, era l’espai que connectava la vida claustral del monestir amb el món exterior, mitjançant la porta que comunica amb la plaça, oberta al segle XII. Tot i que els benedictins no eren monjos de clausura, tenien recomanat sortir poc al món. Igualment, poques vegades els laics tenien accés a la intimitat del claustre. Al sector sud de la sala s’han localitzat evidències de l’existència d’una cuina del segle XVI. (Veure plànol) El rebost del monestir - (Ampliar) 13. Rebost. Segles XII-XVI.
L’espai anomenat rebost es trobava comunicat amb la cuina d’època moderna i la porteria i amb el sector dels estables i dels horts. Dins la sala es troben dues estructures subterrànies que s’han identificat amb un carner i un dipòsit d’aigua. El dipòsit s’omplia a través d’una canalització que duia l’aigua des de la zona dels horts perquè sortís per la font del claustre, al costat del refetor. (Veure plànol) La plaça del monestir, amb la galilea al fons - (Ampliar) 14. Plaça. Segle XII.
Durant les excavacions que s’hi van fer durant el període 1989-1991, es va descobrir que fins al segle XII aquest havia estat un espai d’enterraments privilegiats i que l’accés a l’interior del monestir es feia des de la galilea, tal com es pot veure sota la coberta de vidre que hi ha a la base del campanar. A partir del segle XII, amb la construcció del nou claustre, es modificà l’accés al monestir. S’obrí l’entrada que avui comunica amb la porteria i es cobrí l’espai funerari per convertir-lo en l’esplanada que podem veure actualment. (Veure plànol) Sobreclaustre, entre la torre i el campanar - (Ampliar) 15. Sobreclaustre. Segles XVII-XVIII.
Ja des del final de l’edat mitjana, els monjos anaren deixant de fer vida comunitària segons la regla de sant Benet, fins al punt que al segle XVIII cada monjo tenia una casa pròpia en aquesta zona del sobreclaustre. A les diferents dependències conservades es poden veure vestigis de finestres, balcons i xemeneies. En direcció oposada a la de la torre de defensa hi ha un mirador que ofereix una espectacular vista de la costa nord del cap de Creus,
del castell de Sant Salvador i de la zona dels antics horts del monestir. (Veure plànol) La torre i el campanar, des del claustre superior - (Ampliar) 16. Torre. Segles XII-XIII.
La torre tenia una funció defensiva: no disposava de porta d’entrada a la planta baixa i s’hi accedia a través de les obertures del primer pis. Un cop dins, la comunicació entre les tres plantes de la torre es feia a través de trapes com la que es pot veure al sostre de la planta baixa. Al capdamunt de l’edifici resten els matacans que sostenien una balconada de fusta des d’on els monjos i altres refugiats podien defensar-se i observar sense perill quan el monestir era saquejat. (Veure plànol) Interior del campanar - (Ampliar) 17. Campanar. Segle XII.
Igual que la torre de defensa, aquesta fa 27 metres d’alçada. El campanar és una de les obres que es
van fer durant la gran ampliació del monestir al segle XII. És una estructura de planta quadrada i tres pisos.
Els dos primers tenen finestres de mig punt, senzilles i sense decoració. En canvi, al tercer pis s'hi pot observar la característica decoració d’estil llombard present a la majoria de campanars catalans del segle XII. Per darrere el campanar es pot accedir al deambulatori superior de l’església. (Veure plànol) El deambulari superior, des de la nau de l'església - (Ampliar) 18. Deambulatori superior. Segle XII.
Es va construir sobre la planta del deambulatori inferior i circumdant la part alta del mur de l’absis principal, en el qual es pot observar la construcció en espiga o opus spicatum. En aquest espai es poden veure dos arcosolis amb restes pictòriques del segle XIII. Al costat de les escales del final de la girola trobem l’accés a una petita cambra circular, anomenada avui capella de sant Martí, que hauria fet les funcions de sagristia de la capella de sant Miquel. (Veure plànol) Pintura mural amb escena de cruxifixió. Segle XI. Detall - (Ampliar) 19. Torre i capella de Sant Miquel. Segles XI-XII.
Construïda sobre el braç nord del transsepte de l’església, hauria tingut la funció de campanar,
juntament amb una altra torre bessona situada a l’altre extrem del transsepte, avui desapareguda. En construir-se el campanar del segle XII, les torres perderen la funció que havien tingut fins llavors i es convertiren en capelles per a cerimònies restringides als monjos. Des de l’església s’hi accedia directament mitjançant una estreta escala de cargol. (Veure plànol) Sant Pere de Rodes - (Ampliar) 20. Hospital. Segles X-XI.
L’hospital era una estructura que, en el context del monestir benedictí, tenia la funció d’hostatgeria per
als pelegrins. És una construcció de planta rectangular, de dos pisos. Al mur oest conté filades d’opus spicatum i a l’est hi ha la porta d’accés. El pelegrinatge a Sant Pere de Rodes és documentat des de molt antic i sabem que s’hi celebraven jubileus el tres de maig, dia de la Santa Creu, quan s’esqueia en divendres.
Els jubileus es van celebrar fins a l’any 1697. (Veure plànol) El cap de Creus des de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) 21. Sagristies. Segle XVIII.
Aquest gran edifici de planta rectangular i coronat amb merlets es troba adossat a la façana nord de l’església. La sagristia era l’espai destinat a desar els objectes que s’utilitzaven durant les litúrgies a
l’església i calia que estigués situat prop d’aquesta. A la seva base es poden veure estructures més
antigues, possiblement una sagristia anterior i la sala de l’arxiu. Només se’n conserven les façanes
originals perquè l’interior fou totalment reconstruït en una intervenció al principi dels anys noranta. Espai no visitable. (Veure plànol) Capitells de la nau de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) 22. Palau de l’abat. Segles XV-XVI.
De l’antic palau de l’abat actualment només en queda la façana, on es pot veure una finestra geminada i merlets defensius a la part superior. Va ser construït per servir de residència als abats del monestir. Durant la campanya d’excavació de 1989 hi va aparèixer un important tresor numismàtic constituït per 658 monedes d’or i plata datades entre els segles XIV i XVI. Actualment el tresor es conserva al Museu Nacional d’Art de Catalunya. A la planta baixa del palau actualment hi ha un punt d’informació del Parc Natural del cap de Creus. (Veure plànol) La galilea i el campanar de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) 23. Horts. Segles XVII-XVIII.
Al sud del monestir, a recer de la tramuntana i a favor dels vents humits de llevant, es troben els espais que foren destinats a cultivar els vegetals comestibles o medicinals necessaris per als monjos. La terra de les dues grans esplanades va ser aportada artificialment i es construïren grans murs i contraforts per sostenir-la. Alguns dels contraforts, els més propers al monestir, daten de l’edat mitjana, mentre que la resta són
moderns. Els horts comunicaven amb les zones de l’interior del monestir que hi tenien relació: estables, tallers, cuina, rebost i refetor. (Veure plànol) Cripta de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar)
Notes Bibliografia (Imatges base capçalera: Viquipèdia) |
Escut de Port de la Selva. Situació del municipi de Port de la Selva dins la comarca de l'Alt Empordà Interior de l'església del monestir de Sant Pere de Rodes. Imatge entre 1889 i 1916, d'autor desconegut. Arxiu Fotogràfic Centre Excursionista de Catalunya - (Ampliar) Cap d'home amb barba procedent de la portada del monestir. Marbre. Mestre de Cabestany, segon terç del segle XII. Fitzwilliam Museum, Cambridge - (Ampliar) Cap d'home procedent de la portada. Marbre. Mestre de Cabestany, segon terç del segle XII. Museu d'Art de Girona. Fotografia Baldiri Barat, gentilesa de l'autor - (Ampliar) Cap d'home procedent de la portada. Marbre. Mestre de Cabestany, segon terç del segle XII. Col. Oleguer Armengol Junyent, Barcelona. Fotografia Baldiri Barat, gentilesa de l'autor - (Ampliar) Cap d'home procedent de la portada. Marbre. Mestre de Cabestany, segon terç del segle XII. Col·lecció particular. Fotografia Baldiri Barat, gentilesa de l'autor - (Ampliar) Ara portàtil de Sant Pere de Rodes. Segle X. Làmina de plata repussada amb ànima de fusta i pissarra. Museu d'Art de Girona - (Ampliar) Capitell de la nau de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Capitell de la nau de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Absidiola de Sant Andreu. Segles X-XI - (Ampliar) Capitell de la nau de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Nau de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Capitell de la nau de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Capitell de la nau de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Nau de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Capitell de la nau de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Capitell de la nau de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Deambulari de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Capitell de la nau de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Capitell de la nau de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) El campanar de Sant Pere de Rodes des del claustre superior - (Ampliar) Interior del campanar de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Capitell de la nau de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Capitell de la nau de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) La Biblia de Sant Pere de Rodes. Miniatura d'Adam i Eva al paradís. Bibliothèque Nationale de France - (Veure la pàgina sencera) La Biblia de Sant Pere de Rodes. Miniatura de la Creació. Bibliothèque Nationale de France - (Veure la pàgina sencera) La Biblia de Sant Pere de Rodes. Miniatura de la portada del Deuteronomi. Bibliothèque Nationale de France La Biblia de Sant Pere de Rodes. Miniatura del Llibre dels Jutges. Bibliothèque Nationale de France - (Veure la pàgina sencera) Monedes de l'anomenat Tresor de Sant Pere de Rodes. Museu Nacional d'Art de Catalunya - (Ampliar) Monedes de l'anomenat Tresor de Sant Pere de Rodes. Museu Nacional d'Art de Catalunya - (Ampliar) Accés al claustre superior - (Ampliar) Porteria del monestir - (Ampliar) Capitell anomenat del monjos. Claustre superior - (Ampliar) Capitell. Claustre superior - (Ampliar) Cripta. Absidiola de la Mare de Déu de la Cova. Segles X-XI - (Ampliar) Cripta de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Cripta de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Atri o galilea de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) El claustre inferior - (Ampliar) Pintura mural amb el senyal heràldic del comtat d'Empúries. Segle XIII. Galilea de l'església - (Ampliar) Escut del comtat d'Empúries Entrada a la galilea de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Nau de l'església de Sant Pere de Rodes - (Ampliar) Construcció amb opus spicatum a l'accés al claustre superior - (Ampliar) Claustre superior - (Ampliar)
|
CONTACTE ----Avís legal ----Aviso legal ----Legal notice | © Fèlix Xunclà/Assumpció Parés |